čtvrtek 17. března 2016

Khady - Zmrzacená; recenze

Autor: Khady
Rok vydání: 2007 (v anglickém jazyce 2005)
Český název: Zmrzačená
Originální název: Mutileé
Krátký popis děje: O dívce, jež měla tu odvahu vzepřít se osudu




Dívenka Khady vyrůstá u své babičky v malém senegalském městečku v rodině, kde vládne velice přísná výchova. Ve svých sedmi letech je nucena podstoupit tradiční obřízku a ve třinácti je provdána za muže o dvacet let starší než ona.

Knihu si kupovala moje mamka. Já neodolala a půjčila si ji, ačkoliv jsem byla varována, jak je krutá. Svět ve kterém Khady žila neznal slitování, ohleduplnost a už vůbec ne spravedlnost.

Jedná se tedy o příběh podle skutečné události. Z hlavní hrdinky se stala bojovnice za ženská práva běžně se účastnící valných shromáždění OSN. Před tím si prošla nepojmenovatelnými hrůzami. Peklo je oproti tomu očistec.

Přísná výchova, rodiče, její babička která k ní jako jediná chovala náklonnost a mateřskou lásku zemřela... Život byl Khady nalajnován ještě před tím, než tomu sama dokázala rozumět.

Marně hledala zastání, či útěchu. Dočkala se akorát opakujících se litanií: Buď poslušná, dělej o co se
tě žádá. Při čtení jsem kolikrát zápasila sama se sebou, abych knihu neodložila. Hlavní hrdinky mi bylo tak hrozně líto. Dočkala se jen krutého zacházení. Celý její život, než se dostala do New Yorku byla dlouhá a nekončící noční můra... už to vypadalo, že se z ní neprobudí.

Ale přeci jen tu bylo stébelko, kterého se chytí. Svitne děje. Ve kterou Khady po celý ten čas věřila. Kniha je dojemná a ne pro každého, jelikož vše je popsáno tak realisticky až člověku nabíhá husí kůže a ježí se mu vlasy. Bez legrace.

Stačí mi vybavit si barvité popisy toho, jak například probíhala obřízka a je mi hrozně. Ten pocit, kdy si uvědomíte, že nemáte práva a jste pro ostatní jen figurkou na šachovnici, kterou můžou kdykoliv srazit... Tleskám a uznale kývám hlavou. Muselo to pro hlavní hrdinku být příšerné vracet se zpět k hrůzným vzpomínkám a dát dohromady tuto knihu. Možná by mělo být takových knih více. Lidé by si měli uvědomit, že to co mají, není samozřejmost. 

2 komentáře:

  1. Kaci, uzasna recenze. I kdyz nebudu knizku cist krasne si popsala dejovou linku :) Tesim se na dalsi tvou recenzi :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, Teri!! :-) Nejprve jsem chtěla udělat recenzi formou videa, ale bylo by mi opravdu zatěžko o těch hrůzách hovořit nahlas... uf. Doufám že tě mé další recenze nezklamou :)

      Vymazat