neděle 4. září 2016

Stephen King - TO (RECENZE)

Autor: Stephen King
Rok vydání: 1993, vydání originálu; 1983
Originální název: IT
Krátký popis děje:  Zlověstný klaun Pennywise tyranizuje děti, žijící v doposud klidném městečku Derry.

Tohle přelouskat, tomu se říká výzva. 1052 stran. Pan autor u mě má obdiv už jen za toto. Jak někdo může vymyslet příběh, takového rozsahu? Knihu jsem měla před pár lety pouze vypůjčenou. Musela jsem si prodlužovat výpůjční lhůtu. Nyní jsem si příběh připomněla. Stephen King jednoduše ví, jak se lidem dostat pod kůži. Celé toto vyprávění má nápad, a spád. Ten šílený rozsah v počtu stran vůbec nevadí. Ve finále je to taková menší povinnost, pro každého hororové nadšence.

Další parta dětí. Mají různé charaktery, potýkají se se svými problémy. Jeden má astma, dalšímu zemřel bratr a zasáhlo ho to tak, až koktá. Další je otylý, anebo vyrůstá v rodině, ve které se k němu chovají otřesně. Ale mají jeden druhého a drží při sobě. Začnou je pronásledovat noční můry v podobě klauna zabijáka. Ten se potuluje po městě a připravuje děti o život. Městečko se bojí, co bude následovat. Zvyšuje se ostraha, všude chodí strážníci a nahání školáky domů.

Ale tenhle příběh v sobě má něco víc. Pennywise v tomto příběhu je brán jako takový, řekněme... milník. Dětem je dvanáct let. To znamená, že jsou jednou nohou v pubertě, zatímco tou druhou spočívají v dětství. Klaun, neboli TO - jak je nazýván, ztělesňuje jejich nejhorší obavy a děsy. Každý se něčeho bojíme. Ale tu zrůdu vidí pouze děti. A pokaždé když přivolají dospěláka, ten jakoby počiny Pennywise prostě přehlížel. Ovšemže, dávno má období fantazírování a různých povídaček za sebou. Jeho oči vnímají svět jinak.

Bill, Eddie, Stanley, Beverly, Mike a Ben dospějí. Zaměří se na budoucnost, svou kariéru a hledají si partnery. Opustí Derry, ale ještě předtím si přislíbí, že pokud se TO někdy vrátí, do městečka přijedou, a postarají se, aby TO zmizelo jednou provždy. Jak roky plynou, zapomínají. A když jsou po třiceti letech skutečně zavoláni nazpět, netuší proč je kolem takový humbuk. Nedokáží si nic vybavit. Nevědí, jak TO vypadalo, anebo co TO vlastně bylo. Jelikož to nikdy neexistovalo. Byl to výplod dětské mysli. Klaun je jen smyšlená figura, skrze kterou chtěl autor poukázat na ztrátu dětské nevinnosti. Na okamžik, kdy děti začnou vnímat svět tak, jako dospělí.